Helgens fiske

I torsdags drog jag som sagt iväg mot nya vatten för att pröva fiskelyckan under en tävlingen tillsammans med min teamkamrat Laken ifrån Team Bröderna Buse och jag kom hem i söndagskväll redan men pga väntan på bilder ifrån helgen så har jag inte laggt upp någon blogg förens nu. :)

På fredag eftermiddag så kom jag och Laken i alla fall upp till Järvsö-trakterna där Peter Fröjd ifrån scandinavianfishing.se tog emot oss för att snart nog dra med oss ut på en rundtur för att hämta priserna till morgondagens trollingtävling!
Så på detta försvan timmarna ganska snabbt när vi åkte hit och dit för att hämta priserna och sedan träffade diverse trevliga personer som det vart lite skitsnack med innan man drog vidare. Så snart nog var det dags för oss att krama kudden för att orka med den kommande dagens trollingtävling!

Här har vi Peter himself!

Alarmet började tjuta vid 05.00 och Laken och jag var snart nog på benen och hävde i oss lite frukost för att sedan möta Peter med flera för att bege oss till Dellen, där tävlingen skulle hållas, för att ställa iordning diverse saker och för att invänta de tävlande.
Snart nog så började det droppa in båtar tills höger och vänster och dom sjösattes enkelt via de finfina båtramperna som fanns till hands.

Här har vi Team berka miekos båt med besättning plus Lars"Speilberg"Söderholm som hade till uppgift att filma under tävlingen.

När alla teamen var på plats så hölls ett snabbt skepparmöte där regler och lite annat gicks igenom för att teamen sedan tog plats i sina båtar och begav sig ut på sjön.

Jag och Laken under skepparmötet.

Sedan bar det av för att fångas fisk!

Tyvär så var öringen allt annat än på hugget idag och det fångades endast 3 öringar totalt på 15 båtar och vi, som hade siktet inställt på öring, kom tillbaka näst intill fisklösa med undantag med en bonusgädda som fångades mot slutet av dagen.

Alla vinnarna ifrån tävlingen samlade.

Något besvikna på det klena resultatet ifrån våran sida så åkte vi hem och la oss tidigt för att under söndagen få fiska efter grov gädda tillsammans med Peter i Ljusnan.

Klockan han bli framåt 10 innan vi till sist kom ut på Ljusnan och fick i våra grejor i vattnet för att sedan invänta hugget från storgäddan. Men även denna dagen var fisket segt, men det dröjde inte allt för länge innan första gäddan var i båten, men dock ingen storgädda. Efter den fisken så var det riktigt segt och det dröjde ett bra tag innan det till slut högg igen.
Även denna gången var det ingen märkvärdig storlek på fisken men det var fisk i alla fall!

Laken och jag innan vi drog ut på Ljusnan.

Man kan väll få låtsas att det var en storgädda i alla fall? :)

Efter det så tog jag och Laken avsked utav Peter för att röra oss söder ut igen för att komma hem skapligt på söndagskvällen.

Var en riktigt trevligt helg även fast fisket inte var på topp och tackar Peter så mycket för hans gästfrihet och välkommnar honom söderut på fiske när som helst!

//Hampus"Hampa"Valfridsson

Fisketävling

Nu på lördag kommer jag och Laken ifrån Team Bröderna Buse(http://teambuse.cybersite.se) åka upp mot Hudiksvall, eller närmare bestämt till Delsbo, för att medverka i en fisketävling som vi blivit inbjudna till utav personerna bakom scandinavianfishing.se och då framför allt Peter Fröjd.
Mer info om tävlingen hittar ni på http://www.scandinavianfishing.se/tavling.html

Riktigt rolig ska det bli och jag kommer redan idag bege mig till Vagnhärad för att möta upp med Laken och stanna hos honom över natten för att i morgon kunna bege oss norrut i god tid för att hinna etablera oss och kanske pröva på lite fiske innan morgondagens tävling!

Nu är det bara att hoppas på det bästa, att vi vinner tävlingen ! ;)

Ni kan räkna med blogg om hela helgen någon gång under nästa vecka, så titta förbi då igen :)

Tills nästa gång,
skitfiske på er!

Trolling

Har inte hunnit med något fiske under helgen men idag kom jag äntligen ut på sjön!
Det var ett väldigt skönt höstväder, kanske inte det optimalaste vädret för fiske då det var näst intill vindstilla, men jag gav mig ut ändå. Mina planer för turen var att jag skulle trolla lite och se ifall jag kunde lura upp en gös eller kanske en gädda.

Jag började att trolla med en Storm - Shallow Thunder inne i en lite grundare vik för att se om gäddorna börjat gå in där ännu då det börjar bli kallare i vattnet, men det gav ingeting. Så jag bytte till en Rapala - Down deep husky jerk (se bild) som går ner mot 6 meter när man trollar med den. Efter 15-20 minuter så small det till på den och snart nog kunde jag håva in en fin gös i matstorlek, men som i vanlig ordning fick gå tillbaka!

Perfekt matfisk på ca 1½ kg

Rapala - Down deep Husky jerk, en kanon bra wobbler för gösfiske men som även levererat min PB gädda på 7,2 kg!
Den är även toppad med 3x Owner krokar!

Nötte ca 1 timme till efter den fisken men mer än så ville det inte bli idag, så får ta dom någon annan dag i stället! ;)

Skitfiske på er!
//Hampus "Hampa" Valfridsson

100-Klubben

Idag kom det äntligen ett litet paket ifrån Fiskejournalens och deras projekt "100-Klubben" som går ut på att man ska dokumentera att man fångat och återsatt en gädda vars längd är 100 cm eller mer. Och tacken för det är att man får en liten present ifrån dom, i form utav en wobbler med 100-klubben tryck på.

Har för mig att det har varit en Zaltwobbler man fått förut men nu har dom tydligen gått över till att skicka en sådan ack så populär som som en jerkbait. Närmare bestämt en Buster Jerk II

Lyfter på hatten som tack för den och hoppas på ett fortsatt lyckat projekt för fler återutsatta storgäddor!

Hemmakväll

Idag kom jag aldrig ut på någon fisketur, så jag bestämnde mig för att fixa lite med utrustningen istället.

Så jag packade upp allting inne i garager och satte igång. Jag började med att slipa lite krokar vilket krävs för att få de optimala krokningschanserna! Särskilt när det kommer till gösfiske. Göses käkar är så pass hård att det krävs sylvassa krokar för att dom ska bli krokade.
En kanonbra krok till gösfiske och fiske över huvudtaget är Ownerkrokar, sylvassa och helgrymma!

Här har ni ett par av dem!

Sedan så lekte jag lite med mobilkamran och tog lite foton på min utrustning.

ABU 702 CLX, en skön rulle för ett rimligt pris. Riktigt skön broms har den också!
Sitter Rapala-lina på den och den är riktigt DÅLIG!, köp den inte! Den skär ner sig väldigt mycket i spolen m.m. Rekomenderar att ni köper Power Pro istället. Riktigt bra lina.

Mina nyinförskaffade jiggar som är jäkligt bra och som jag fick köpa utav mannen bakom http://sportfiske.webblogg.se , riktigt bra kille det!

Närbild på lite Relaxjiggar.

Sedan kommer en liten bild på en Rapala Orginal 18 cm,flyttade, och orange som ni säkert ser ;) Bra wobbler för gösen!

Avslutar med denna fina bilden på en mindre abborre krokad i underkäken!

Ska försöka komma ut på sjön och fånga fisken i morgon i stället!

Men tills dess..

Skitfiske på er!

Bloggstart

Jaha, då har man skapat sig en blogg nu också då där man kan sprida sina fiskehistorier och allt skitsnack som hör till fisket !

Lär väll inte inte ta allt för lång tid innan det dyker upp lite fiskerapporter ifrån mig(Eftersom jag får hoppningsvis kommer få fisk!).

Men nu ska jag fortsätta forska i hur denna blogg fungerar, så på återseende!